BankID för säker e-legitimation

Tack vare applikationen Mobilt BankID kan man via sin telefon legitimera sig samt utföra elektroniska underskrifter online. Det kan bland annat gälla en underskrift hos diverse organisationer, myndigheter eller banker. Mobilt BankID används exempelvis för att bekräfta överföringar av pengar, för att skriva under lånekontrakt eller när man betalar räkningar. På så sätt bevisar man att man är den personen som man utger sig för att vara, och tack vare den höga säkerheten är det mycket svårt att förfalska en signering genom Mobilt BankID – någonting som gör tjänsten mycket säker, enkel och händig att använda.

BankID för signering vid lån

Ett mycket vanligt tillfälle då mobilt BankID kan komma till nytta är när man ansöker om ett lån. Man fyller då i en låneansökan, väntar på att lånet ska beviljas och får därefter ett lånekontrakt att fylla i när lånet väl har beviljats. Detta lånekontrakt kan oftast fyllas i genom att använda mobilt BankID för att bekräfta sin identitet och skriva under lånekontraktet. Mobilt BankID är mycket säkert, och det används flitigt till detta ändamål då det är mycket svårare att förfalska en underskrift med BankID än en underskrift på papper.

Hur får man tillgång till Mobilt BankID?

Att skaffa Mobilt BankID är lyckligtvis nog inga svårigheter, och när man väl har tjänsten installerad och redo så kommer det alltid att gå mycket fort att använda BankID. Det man behöver göra är att besöka App Store på sin iPhone, hitta applikationen vid namn BankID och sedan ladda ner den.

Mobilt BankID i App Store
Mobilt BankIDpå Google Play

Därefter loggar man in i applikationen ”Swedbank Privat” och trycker sig vidare till menyn som finns högst upp till höger. Tryck sedan på ”Inställningar”, ”Hantera tjänster”, ”Mobilt BankID” och slutligen ”Beställ Mobilt BankID”. När man sedan har godkänt villkoren så är man redo att dra nytta av allt det som Mobilt BankID har att bjuda på.

Ens pinkod

När man har aktiverat Mobilt BankID så kommer man att ha fått valt en pinkod. Denne är vanligtvis 6 siffror lång och är den koden som man skriver in varje gång man ska legitimera sig själv eller signera någonting med BankID. För att se till så att säkerheten alltid är på topp kommer man att stängas ute från Mobilt BankID om man slår fel pinkod tre gånger. Då blir man tvungen att återaktivera applikationen för att återigen kunna använda sig av Mobilt BankID. Sättet som man gör detta på är att ännu en gång ansöka om Mobilt BankID och hämta hem en ny kod för aktivering via internetbanken.

Se därför alltid till så att man har koden nedskriven någonstans så att man själv kommer ihåg den utan att andra utomstående personer kan få tag på den. Om man har frågor eller funderingar kring hur Mobilt BankID fungerar kan man enkelt vända sig till den banken som man använder sig av, då de med största sannolikhet kommer att ha en informationssektion om Mobilt BankID på sin hemsida.

We will be happy to hear your thoughts

Leave a reply

Top custom menu